Angst

Angst er en naturlig følelse, som alle mennesker oplever af og til. Evnen til at føle angst er hensigtsmæssig og har været med til at sikre menneskets overlevelse som art. Uden at kunne føle angst eller opfatte når noget er farligt vil vi kunne bringe os selv i livstruende situationer. Mennesket har et angstberedskab, der træder i kraft i farlige situationer, men hvis dette alarmsystem er oversensitivt og aktiveres for hyppigt hæmmer det os i vores livsudfoldelse.

Angst kan komme til udtryk i fysiske symptomer som hjertebanken, sveden, åndedrætsproblemer, rysten, følelsen af at blive kvalt, uro og anspændthed i kroppen, gummiben og hedeture.

Et angstanfald er ikke farligt, men opleves meget ubehageligt.

Der findes mange forskellige former for Angst

Socialfobi

Angsten for andres kritiske vurdering. Angsten træder i kraft før og når man er sammen med andre mennesker og mange med socialfobi prøver at undgå sociale situationer/begivenheder.

Panikangst

Kraftige og pludselige angstanfald med stærke fysiske symptomer i form af f. eks hjertebanken og rysten. Man tror måske man skal dø eller at man fejler noget alvorligt.

Generaliseret angst

Angst der er mere eller mindre tilstede på tværs af alle situationer i dagligdagen.

OCD: Obsessive compulsive disorder: Tvangstanker og tvangspræget adfærd-læs mere under punktet OCD under Behandling.

Der findes flere former for angst. For nærmere information besøg evt. angstforeningens hjemmeside.

Psykologens rolle ved behandling af angst

Der er rigtigt gode prognoser i forhold til at behandle angst. Angstlidelser er meget udbredte og der findes meget forskning omkring effektive behandlingsmetoder. En dokumenteret form for effektiv terapi i forhold til angstbehandling er kognitiv terapi, som også bruges her i klinikken. Psykologens rolle i denne behandling er at få fokus på årsagen til angsten og hjælpe dig med at finde strategier til at håndtere og minimere dens indflydelse på dit liv.

Har du angstsymptomer gælder det om at komme i behandling hurtigt. Ubehandlet angst kan udvikle sig til at være meget invaliderende. Kontakt Psykolog Lone Christensen og få hjælp. Pt. kort  ventetid og ingen henvisning er nødvendig.